ANJAKAN 1
MENYEDIAKAN KESAMARATAAN
AKSES KEPADA PENDIDIKAN BERKUALITI BERTARAF ANTARABANGSA
|
·
Menanda
aras keupayaan dalam kemahiran membaca, matematik, dan sains dengan standard
antarabangsa
·
Melancarkan
Kurikulum Standard Sekolah Menengah (KSSM) yang baharu dan semakan semula
Kurikulum Standard Sekolah Rendah (KSSR) pada tahun 2017
·
Merombak
peperiksaan dan pentaksiran kebangsaan untuk meningkatkan tumpuan terhadap
kemahiran berfikir aras tinggi pada tahun 2016.
·
Meningkatkan
kualiti pendidikan prasekolah dan meningkatkan kadar enrolmen kepada 100%
menjelang 2020.
·
Melanjutkan
pendidikan wajib daripada 6 tahun kepada 11 tahun bermula pada usia 6+;
disokong dengan program pengekalan yang disasarkan dan latihan vokasional
sebagai persediaan untuk pekerjaan
·
Meningkatkan
pelaburan bagi sumber fizikal dan pengajaran kepada murid berkeperluan khas.
|
|
ANJAKAN 2
MEMASTIKAN SETIAP MURID PROFISIEN DALAM BAHASA MALAYSIA
DAN BERBAHASA INGGERIS
|
·
Memperkenalkan
kurikulum bahasa Malaysia yang sama pada peringkat rendah dengan menyediakan
program pemulihan intensif pada peringkat lebih awal untuk membantu murid
yang memerlukan bagi menggantikan kelas peralihan
·
Memperluaskan
program LINUS supaya meliputi literasi bahasa Inggeris.
·
Meningkatkan
kemahiran bahasa Inggeris guru dan memperluaskan peluang bagi pendedahan terhadap
bahasa Inggeris.
·
Menggalakkan
setiap murid mempelajari bahasa tambahan menjelang tahun 2025
|
|
ANJAKAN 3
MELAHIRKAN RAKYAT MALAYSIA DENGAN PENGHAYATAN NILAI
|
·
Memperkukuh
pendidikanSivik dengan menjadikan khidmat masyarakat sebagai prasyarat untuk tamat
persekolahan menjelang 2017
·
Memperkukuh
Pendidikan Islam dan Moral dengan memberikan lebih fokus ke atasteras nilai dan
falsafah agama utama menjelang 2017
·
Membangunkan
murid secara holistik dengan mengukuhkan keperluan penyertaan murid dalam 1 Sukan,
1 Kelab dan 1 Badan Beruniform.
·
Mengukuh
dan memperluaskan program RIMUP mulai tahun 2016 untuk memudah cara interaksi
antara jenis sekolah, kumpulan etnik dan sosioekonomi.
|
ANJAKAN 4
TRANSFORMASI KEGURUAN SEBAGAI PROFESION PILIHAN
|
·
Mengetatkan
syarat lantikan guru mulai tahun 2013 dalam kalangan dalam kalangan 30%
graduan terbaik.
·
Meningkatkan
kualiti pembangunan profesionalisme
berterusan (CPD) mulai tahun 2013 dengan lebih tumpuan ke atas
keperluan individu dan latihan berasaskan sekolah.
·
Memastikan
guru memberi fokus ke atas fungsi teras pengajaran pengajaran mulai tahun
2013 dengan mengurangkan beban tugas pentadbiran
·
Mengukuhkan
laluan kerjaya guru berasaskan kompetensi dan prestasi mulai tahun 2016.
·
Meningkatkan
laluan guru untuk peranan kepimpinan, pakar pengajaran dan pakar bidang
khusus menjelang tahun 2016
·
Membudayakan
kecemerlangan berasaskan pimpinan rakan sekerja dan proses persijilan mulai
tahun 2025
|
|
ANJAKAN 5
MEMASTIKAN KEPIMPINAN BERPRESTASI TINGGI DITEMPATKAN DI
SETIAP SEKOLAH
|
·
Memperkenalkan
kriteria pemilihan berasaskan kompensi dan memperkukuh proses perancangan
penggantian bagi pengetua/guru besar mulai tahun 2013
·
Melaksanakan
pakej kerjaya baharu bagi pengetua/guru besar mulai tahun 2013, dengan lebih sokongan,
lebih fleksibiliti pengoperasian bagi menambah baik sekolah, kurikulum dan kokurikulum,
serta lebih akauntabiliti terhadap meningkatkan keberhasilan murid
|
|
ANJAKAN 6
MENGUPAYA JPN, PPD DAN SEKOLAH UNTUK MENYEDIAKAN
PENYELESAIAN KHUSUS BERASASKAN KEPERLUAN
|
·
Mempercepatkan
penambahbaikan prestasi sekolah melalui program yang sistematik dan dipimpin
PPD di semua negeri menjelang tahun 2014.
·
Meningkatkan
autonomi pengurusan berasaskan sekolah, termasuk lebih fleksibiliti pengoperasianke
atas pengagihan bajet dan pelaksanaan kurikulum, dimulai dengan sekolah yang
mencapai prestasi tinggi dan menunjukkan peningkatan prestasi besar
·
Memastikan
100% sekolah memenuhi keperluan infrastruktur asas menjelang tahun 2015
bermula denganSabah dan Sarawak.
|
ANJAKAN 7
MEMANFAATKAN ICT BAGI MENINGKATKAN KUALITI PEMBELAJARAN
DI MALAYSIA
|
·
Meningkatkan
akses internet dan persekitaran pembelajaran maya melalui 1Bestari Net bagi
semua 10,000 buah sekolah menjelang tahun 2013.
·
Menambahkan
kandungan atas talian untuk perkongsian amalan terbaik bermula dengan
perpustakaan video guru terbaik menyampaikan pengajaran dalam mata pelajaran
kritikal tahun 2013.
·
Memanfaatkan
penggunaan ICT bagi pendidikan jarak jauh dan berasaskan kendiri untuk meningkatkan
kapasiti dan pembelajaran lebih khusus
|
ANJAKAN 8
MENTRANSFORMASI
KEBOLEHUPAYAAN DAN KAPASITI PENYAMPAIAN KEMENTERIAN
|
·
Mengupaya
JPN dan PPD dengan memberi lebih hak membuat keputusan terhadap bajet dan
personel, serta meningkatkan akauntibiliti bagi KPI mulai 2013.
·
Sekurang-kurangnya
2500 lagi personel daripada Kementerian dan JPN ditempatkan ke PPD untuk menyokong
sekolah pada tahun 2014.
·
Memperkukuhkan
kebolehupyaan kepimpinan bagi 150-200 jawatan kepimpinan utama mulai 2013.
·
Memperkukuhkan
fungsi utama dan merasionalisasistruktur Kementerian mulai tahun 2016.
|
ANJAKAN 9
BEKERJASAMA DENGAN IBU BAPA, KOMUNITI DAN SEKTOR SWASTA
SECARA MELUAS
|
·
Melengkapkan
ibu bapa bagi membantu pembelajaran anak mereka melalui sarana sarana
pelibatan ibu bapa dan akses secara atas talian kemajuan anak-anak di
sekolah. (SAPS)
·
Menggalakkan
pelibatan PIBG dengan menyediakan input mengenai kurikulum dan kualiti guru
mulai tahun 2016.
·
Memperluas
model Sekolah Amanah sebanyak 500 buah sekolah menjelang tahun 2025 dengan
melibatkan kumpulan alumni dan NGO yang berpotensi untuk membiayainya.
|
ANJAKAN 10
MEMAKSIMUMKAN KEBERHASILAN MURID BAGI SETIAP RINGGIT
|
·
Mengaitkan
setiap program bagi memkepada keberhasilan murid adalah jelas dan merasionalisasikan
program berimpak rendah pada setiap tahun selaras dengan anjakan keseluruhan
kerajaan kearah Bujet Berasaskan Keberhasilan (OBB).
·
Memanfaatkan
peluang meningkatkan efisiensi dengan
mengagihkan peruntukan kepada bidang paling kritikal seperti peningkatan
kemahiran guru dan latihan.
|
ANJAKAN 11
MENINGKATKAN
KETELUSAN UNTUK AKAUNTABILITI AWAM SECARA LANGSUNG
|
▪
Menerbitkan laporan tahunan awam bagi kemajuan sasaran dan inisiatif
Pelan Pembangunan Pendidikan mulai tahun 2013.
▪
Melaksanakan semakan komprehensif pada tahun 2015, 2020 dan 2025 bagi
memastikan Pelan Pembangunan Pendidikan kekal relevan dengan memasukkan
maklum balas daripada pihak berkepentingan dan mengambil kira perkembangan
persekitarannya.
|
Wednesday, January 22, 2014
11 ANJAKAN UNTUK TRANSFORMASI SISTEM PENDIDIKAN
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment