STANDARD
4 : PENCERAPAN PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
4
|
STANDARD 4: PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
(DIISI DALAM INSTRUMEN LAMPIRAN 1)
|
||
NO.
ASPEK
|
ASPEK
|
KRITERIA KRITIKAL
|
Skor
( 1- 6 )
|
4.1
|
Penglibatan
murid dalam pembelajaran
|
Penglibatan
murid dalam aktiviti P&P membolehkan berlakunya pembelajaran berkesan
|
|
4.2
|
Penguasaan
pembelajaran murid
|
Penguasaan pembelajaran murid dari segi kognitif, afektif dan
psikomotor meningkat.
|
|
4.3
|
Hasil kerja
murid
|
Hasil kerja
murid yang berkualiti dapat mengukuhkan pembelajaran
|
|
4.4
|
Perancangan
dan persediaan guru
|
Perancangan
dan persediaan yang rapi meningkatkan keberkesanan pengajaran
|
|
4.5
|
Kaedah
penyampaian
|
Kaedah
penyampaian yang bersesuaian meningkatkan pencapaian objektif pelajaran
|
|
4.6
|
Kemahiran komunikasi
|
Komunikasi yang
berkesan memudah dan mempercepat pemahaman dan menggalakkan pembelajaran
murid.
|
|
4.7
|
Penggunaan sumber pendidikan
|
Penggunaan
sumber pendidikan yang berkesan membantu pengajaran guru
|
|
4.8
|
Penilaian
|
Penilaian
yang berterusan meningkatkan keberkesanan P&P
|
|
4.9
|
Teknik
penyoalan
|
Kepelbagaian
teknik penyoalan meningkatkan pemahaman dan kejelasan pelajaran serta
memperkembang pemikiran kreatif dan kritis murid.
|
|
4.10
|
Penguasaan
isi kandungan
|
Penguasaan
fakta dan konsep membolehkan pelajaran disampaikan dengan yakin, jelas dan
tepat
|
|
4.11
|
Pengurusan kelas
(bilik
darjah/ makmal/ bengkel / padang)
|
Pengurusan
kelas yang cekap mewujudkan suasana yang kondusif untuk keberkesanan P&P
|
|
4.12
|
Amalan profesionalisme keguruan
|
Pematuhan
etika kerja dan amalan nilai yang positif mewujudkan keyakinan dan
kepercayaan murid terhadap guru
|
|
|
|
Jumlah Skor
Diperoleh
|
|
|
|
Jumlah Skor
Penuh
|
72
|
|
|
Peratus
Pencapaian
|
|
|
|
Taraf
|
|
NAMA
SEKOLAH
|
|
NAMA
GURU
|
|
OPSYEN
/ GRED
|
|
SUBJEK
/ MASA
|
|
KELAS
|
|
TARIKH
|
|
BILANGAN
MURID
|
|
KEHADIRAN
MURID
|
|
TANDATANGAN
PENCERAP:
_____________________________ TARIKH :
_______________
( )
PANDUAN
PENSKORAN STANDARD 4 :
PENCERAPAN
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN GURU
STANDARD 4
|
PEMBELAJARAN DAN PENGAJARAN
|
Aspek 4.1
|
Penglibatan
Murid Dalam Pembelajaran
|
Kriteria Kritikal
|
Penglibatan
murid dalam aktiviti P&P membolehkan berlakunya pembelajaran berkesan
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah
|
SKOR 5
|
· Hampir
keseluruhan murid terlibat dalam aktiviti seperti perbincangan, memberi
respons terhadap soalan guru, mengemukakan soalan atau membuat catatan.
· Hampir
keseluruhan murid berinteraksi secara
aktif dalam pelbagai hala seperti murid dengan murid, murid dengan guru atau
murid dengan bahan.
· Hampir
keseluruhan murid sentiasa memberi tumpuan terhadap pelajaran sepanjang waktu
pembelajaran.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Kebanyakan
murid terlibat secara aktif seperti terlibat
dalam perbincangan, memberi respons terhadap soalan guru, mengemukakan soalan
atau membuat catatan.
· Kebanyakan
murid berinteraksi secara aktif dalam
pelbagai hala seperti murid dengan murid, murid dengan guru atau murid dengan
bahan.
· Kebanyakan
murid sentiasa memberi tumpuan terhadap pelajaran sepanjang waktu
pembelajaran.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Sangat
sedikit murid terlibat secara aktif seperti
terlibat dalam perbincangan, memberi respons terhadap soalan guru,
mengemukakan soalan atau membuat catatan.
· Sangat
sedikit murid berinteraksi secara
aktif dalam pelbagai hala seperti murid dengan murid, murid dengan guru atau
murid dengan bahan.
· Sangat
sedikit murid memberi tumpuan terhadap pelajaran sepanjang waktu
pembelajaran.
|
Aspek 4.2
|
Penguasaan
Pembelajaran Murid
|
Kriteria Kritikal
|
Penguasaan
pembelajaran murid dari segi kognitif, afektif dan psikomotor meningkat.
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah
|
SKOR 5
|
·
Hampir
keseluruhan murid mampu menjawab soalan guru dengan betul.
·
Hampir
keseluruhan murid memberi pandangan atau idea berkaitan tajuk pelajaran.
·
Hampir
keseluruhan murid mampu melaksanakan latihan dan tugasan yang diberikan.
·
Hampir
keseluruhan murid menguasai hasil pembelajaran yang ditetapkan.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
·
Kebanyakan murid
mampu menjawab soalan guru dengan betul.
·
Kebanyakan murid
mampu melaksanakan latihan dan tugasan yang diberikan.
·
Kebanyakan murid
menguasai hasil pembelajaran yang ditetapkan.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
·
Sangat
sedikit murid tidak mampu menjawab
soalan guru dengan betul.
·
Sangat
sedikit murid mampu melaksanakan
latihan dan tugasan yang diberikan.
·
Sangat
sedikit murid menguasai hasil
pembelajaran yang ditetapkan.
|
Aspek 4.3
|
Hasil
Kerja Murid
|
Kriteria Kritikal
|
Hasil
kerja murid yang berkualiti dapat mengukuhkan pembelajaran
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah.
|
SKOR 5
|
· Hampir
keseluruhan latihan dan tugasan yang dihasilkan oleh murid adalah betul,
tepat, kemas, bersih, serta mematuhi format dan prosedur.
· Hampir
keseluruhan murid menyiapkan semua latihan dan tugasan yang diberikan.
· Pembetulan
kesilapan latihan dan tugasan dibuat secara konsisten.
· Latihan dan
tugasan yang dibuat meningkatkan kefahaman dan mengukuhkan pembelajaran murid.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Kebanyakan
latihan dan tugasan yang dihasilkan oleh murid adalah betul, mematuhi format dan prosedur.
· Kebanyakan
murid dapat menyiapkan kebanyakan latihan dan tugasan yang diberikan.
· Murid
membuat pembetulan kesilapan latihan dan tugasan.
· Latihan dan
tugasan yang dibuat membolehkan murid memahami tajuk yang dipelajari.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Latihan dan
tugasan yang dihasilkan mengandungi banyak kesilapan dan tidak mematuhi
format serta prosedur.
· Latihan dan
tugasan murid tidak disiapkan.
· Pembetulan
kesilapan dibuat secara tidak konsisten.
|
Aspek 4.4
|
Perancangan
Dan Persediaan Guru Kriteria Kritikal
|
Kriteria Kritikal
|
Perancangan
dan persediaan yang rapi meningkatkan keberkesanan pengajaran.
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah
|
SKOR 5
|
· Rancangan
Pelajaran Tahunan (RPT) disediakan meliputi sepanjang tahun persekolahan
berdasarkan sukatan dan huraian sukatan pelajaran (standard kurikulum)
terkini, sesuai dengan takwim persekolahan, potensi murid dan kemudahan sumber.
· Rancangan
Pelajaran Harian (RPH) disediakan berdasarkan RPT. Objektif pelajaran
dinyatakan dalam bentuk perlakuan, boleh diukur dan sesuai dengan keupayaan
murid. Aktiviti yang dirancang terarah untuk mencapai objektif pelajaran.
· Refleksi
dicatatkan bagi setiap pelajaran. Refleksi P&P digunakan sebagai panduan
untuk merancang RPH yang seterusnya.
· Sumber
pendidikan yang disediakan sesuai dengan aktiviti dan objektif pelajaran.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· RPT
disediakan berdasarkan sukatan dan huraian sukatan pelajaran (standard
kurikulum) terkini.
· RPH
disediakan berdasarkan RPT. Objektif pelajaran dinyatakan dalam bentuk
perlakuan. Aktiviti dirancang untuk
mencapai objektif pelajaran.
· Refleksi
dicatatkan secara konsisten.
· Sumber
pendidikan yang disediakan sesuai dengan aktiviti.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· RPT tidak
disediakan atau tidak lengkap.
· RPH tidak
disediakan atau tidak lengkap.
|
Aspek 4.5
|
Kaedah
Penyampaian
|
Kriteria Kritikal
|
Kaedah
penyampaian yang bersesuaian meningkatkan pencapaian objektif pelajaran
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah.
|
SKOR 5
|
· Guru
mewujudkan kesediaan belajar dalam
kalangan murid .
· Kaedah
pengajaran sesuai dengan keperluan, keupayaan dan gaya pembelajaran murid.
· Aktiviti
yang dilaksanakan berkait rapat dengan pengalaman dan pengetahuan murid serta
memberi makna kepada mereka.
· Guru
mengamalkan prinsip-prinsip pengajaran asas (mudah kepada kompleks, konkrit
kepada abstrak).
· Tumpuan
murid dikekalkan melalui aktiviti yang menarik dan menjurus kepada pencapaian
objektif.
· Aktiviti
pembelajaran merangsang pemikiran kreatif dan kritis serta memupuk nilai dalam kalangan murid.
· Aktiviti
pemulihan dan pengayaan dilaksanakan secara terancang mengikut keperluan
murid.
· Masa
pengajaran digunakan secara optimum dan guru bersikap luwes.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Guru
mewujudkan kesediaan belajar dalam
kalangan murid .
· Kaedah
pengajaran sesuai dengan keperluan dan tahap pembelajaran murid.
· Aktiviti
yang dilaksanakan berkait dengan pengalaman dan pengetahuan murid.
· Guru
mengamalkan prinsip-prinsip pengajaran asas (mudah kepada kompleks, konkrit
kepada abstrak).
· Masa
pengajaran digunakan secara optimum.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Guru kurang
berjaya mewujudkan kesediaan murid belajar.
· Kaedah
pengajaran kurang sesuai dengan keperluan dan tahap pembelajaran murid.
· Aktiviti
pembelajaran yang dilaksanakan tidak dapat menarik perhatian murid.
· Masa
pengajaran tidak digunakan secara optimum.
|
Aspek 4.6
|
Kemahiran Komunikasi Kriteria Kritikal
|
Kriteria Kritikal
|
Komunikasi berkesan memudahkan pemahaman dan
menggalakkan pembelajaran murid.
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah.
|
SKOR 5
|
· Guru berkomunikasi dengan bahasa yang betul, mudah
difahami, sebutan yang jelas, tepat serta nada suara yang sesuai.
· Guru berkemahiran mendengar dan memberi maklum balas yang relevan secara lisan dan bukan
lisan dengan berkesan.
· Guru berjaya memotivasikan murid dengan memberi pujian,
galakan dan dorongan.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Guru berkomunikasi dengan bahasa yang betul dan sebutan
yang jelas.
· Guru berkemahiran mendengar dan memberi maklum balas secara lisan.
· Guru memotivasikan murid dengan memberi pujian dan
galakan.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Guru kurang kemahiran mendengar dan tidak serius
memberikan maklum balas.
· Guru tidak
memotivasikan murid untuk melibatkan diri dalam aktiviti P&P.
|
Aspek 4.7
|
Penggunaan Sumber
Pendidikan
|
Kriteria Kritikal
|
Penggunaan
sumber pendidikan yang berkesan membantu mengukuhkan pembelajaran murid
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah
|
SKOR 5
|
· Guru memilih/menyediakan sumber pendidikan yang sesuai,
menarik dan merangsang pemikiran murid.
· Penggunaan sumber pendidikan menjadi suasana pembelajaran
lebih menarik dan meningkatkan minat
murid untuk terlibat dalam pembelajaran.
· Guru memberi penekanan kepada cara penggunaan yang betul,
aspek keselamatan dalam penggunaan sumber pendidikan yang berkaitan.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Guru menyediakan sumber pendidikan yang sesuai dengan
objektif pembelajaran dan menggunakannya dalam aktiviti P&P.
· Penggunaan sumber pendidikan meningkatkan minat murid untuk terlibat dalam
pembelajaran.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Aktiviti P&P yang dilaksanakan tidak disokong dengan
penggunaan sumber yang sesuai.
|
Aspek 4.8
|
Penilaian
|
Kriteria Kritikal
|
Penilaian
yang berterusan meningkatkan keberkesanan P&P
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah
|
SKOR 5
|
· Guru berupaya menggunakan pelbagai kaedah untuk membuat
penilaian sepanjang masa P&P untuk
mengukur dan mengesan kemajuan murid serta memastikan objektif/hasil
pembelajaran tercapai.
· Guru sentiasa menggunakan maklum balas penilaian untuk
tindakan pembetulan dan penambahbaikan segera dalam P&P.
· Hasil kerja murid
disemak secara konstruktif. Hasil penilaian dimanfaatkan untuk merancang
pembelajaran murid yang seterusnya.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Guru membuat penilaian untuk mengukur dan mengesan
kemajuan murid. Hasil kerja murid
disemak.
· Guru menggunakan maklum balas penilaian untuk tindakan
penambahbaikan dalam P&P.
· Hasil penilaian digunakan untuk merancang pembelajaran
murid yang seterusnya.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Guru kurang membuat penilaian untuk mengukur dan mengesan kemajuan
murid.
· Hasil kerja murid kurang disemak.
· Maklum balas penilaian tidak digunakan untuk tindakan
pembetulan dan penambahbaikan dalam
P&P.
|
Aspek 4.9
|
Teknik
Penyoalan
|
Kriteria Kritikal
|
Kepelbagaian
teknik penyoalan meningkatkan pemahaman dan kejelasan pelajaran serta
memperkembang pemikiran kreatif dan kritis murid.
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan pencapaian
murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran sangat
menyerlah
|
SKOR 5
|
· Guru
mengemukakan soalan yang mudah difahami, bertumpu dan bercapah serta meliputi
pelbagai aras kognitif.
· Soalan
disusun dari aras mudah kepada sukar dan disebarkan ke seluruh kelas.
· Guru
memberi respons yang sesuai terhadap jawapan murid.
· Soalan yang
dikemukakan berjaya meningkatkan minat murid untuk terlibat dalam P&P.
· Penyoalan
guru dapat memperkembang pemikiran kreatif dan kritis murid.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Guru
mengemukakan soalan yang bertumpu dan
bercapah dan disebarkan ke seluruh kelas.
· Guru memberi
masa yang secukupnya untuk murid berfikir bagi menjawab soalan
· Guru
memberi respons yang sesuai terhadap jawapan murid.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Aras soalan
guru tidak mengikut kesesuaian murid
dan sebaran soalan tidak menyeluruh.
· Guru tidak
berusaha untuk mencungkil jawapan daripada murid.
· Guru kurang
memberi respons yang bersesuaian terhadap jawapan yang diberikan oleh murid.
|
Aspek
4.10
|
Penguasaan Isi Kandungan
|
Kriteria Kritikal
|
Penguasaan
fakta dan konsep membolehkan pelajaran disampaikan dengan yakin, jelas dan
tepat
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah
|
SKOR 5
|
· Guru
berjaya menyampaikan isi pelajaran sesuai dengan objektif pelajaran.
· Konsep dan
fakta dihuraikan dengan baik, tepat dan yakin.
· Huraian isi
pelajaran dibuat dengan
menghubungkaitkan situasi semasa dan pengalaman murid.
· Guru dapat
memberi jawapan dan penjelasan terhadap
soalan dan pertanyaan murid dengan tepat, jelas dan yakin.
· Guru
berkemahiran memeringkatkan isi pelajaran mengikut potensi murid.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Guru
berjaya menyampaikan isi pelajaran sesuai dengan objektif pelajaran.
· Konsep dan
fakta dihuraikan dengan baik.
· Huraian isi
pelajaran dibuat dengan
menghubungkaitkan situasi semasa.
· Guru dapat
memberi jawapan terhadap soalan murid
dengan betul.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Isi
pelajaran yang disampaikan guru kurang menepati objektif pelajaran.
· Konsep dan
fakta yang dihuraikan terhad dan kurang jelas.
· Huraian isi
pelajaran dibuat tidak dihubungkaitkan dengan situasi semasa dan pengalaman
murid.
· Guru tidak
dapat memberi jawapan dan penjelasan terhadap
soalan murid.
|
Aspek 4.11
|
Pengurusan Kelas (Bilik Darjah/ Makmal/
Bengkel/Padang)
|
Kriteria Kritikal
|
Pengurusan
kelas yang cekap mewujudkan suasana yang kondusif untuk keberkesanan P&P
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah
|
SKOR 5
|
· Guru dapat memastikan kelas dalam keadaan kondusif untuk
proses P&P.
· Guru berjaya mengawal tingkah laku murid dengan menegaskan
pematuhan pada peraturan.
· Guru memberi teguran (jika berlaku) salah laku murid
dengan serta merta tanpa menjejaskan maruah mereka.
· Susun atur kedudukan murid sesuai dengan aktiviti yang
dilaksanakan dan ruang kelas digunakan secara optimum untuk tujuan
pembelajaran.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Guru memastikan kelas dalam keadaan kondusif untuk proses
P&P.
· Guru mengawal tingkah laku murid.
· Guru memberi teguran (jika berlaku) terhadap salah laku
murid.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Guru kurang memberi perhatian terhadap kelas yang kondusif
untuk P&P.
· Guru kurang berjaya mengawal tingkah laku murid dan
teguran guru terhadap salah laku murid
tidak berkesan.
· Susun atur kedudukan murid kurang sesuai dengan aktiviti
yang dilaksanakan.
|
Aspek 4.12
|
Amalan
Profesionalisme Keguruan
|
Kriteria Kritikal
|
Pematuhan
etika kerja dan amalan nilai yang positif mewujudkan keyakinan dan
kepercayaan murid terhadap guru
|
SKOR
|
DESKRIPSI SKOR
|
SKOR 6
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 5 dipenuhi. Terdapat unsur
inovasi dan kreativiti yang menambah nilai pada usaha-usaha meningkatkan
pencapaian murid. Kesungguhan guru untuk memastikan murid menguasai pelajaran
sangat menyerlah
|
SKOR 5
|
· Guru mempunyai semangat dan kesungguhan dalam menyampaikan
pelajaran.
· Guru prihatin, menepati masa dan bertanggungjawab terhadap
pendidikan murid.
· Guru bersikap adil terhadap setiap murid dalam kelasnya.
· Guru memperlihatkan perwatakan dan amalan nilai murni yang
boleh dicontohi murid.
|
SKOR 4
|
Semua
kekuatan yang dihuraikan dalam deskripsi skor 3 dipenuhi. Terdapat banyak
kekuatan yang nyata tetapi belum mencapai keseluruhan deskripsi skor 5.
|
SKOR 3
|
· Guru mempunyai kesungguhan dalam menyampaikan pelajaran.
· Guru menepati/menghargai masa dan bertanggungjawab
terhadap pendidikan murid.
· Guru bersikap adil terhadap setiap murid dalam kelasnya.
· Guru mengamalkan nilai murni yang boleh dicontohi murid.
|
SKOR 2
|
Terdapat
sedikit kekuatan tetapi masih banyak kelemahan yang nyata dan belum mencapai
deskripsi skor 3
|
SKOR 1
|
· Guru tidak bersemangat dan tidak bersunguh-sunguh dalam
menyampaikan pelajaran.
· Guru kurang prihatin, tidak menepati/menghargai masa dan
kurang bertanggungjawab terhadap pendidikan murid.
· Perwatakan dan amalan guru tidak sesuai dijadikan teladan
kepada murid.
|
No comments:
Post a Comment